Skip to content

SELAMAT DATANG KE PORTAL RASMI

LEMBAGA KOKO MALAYSIA

Kementerian Perladangan dan Komoditi

Selamat Datang Ke Portal Rasmi
LEMBAGA KOKO MALAYSIA

 

Kementerian Perladangan dan Komoditi

Kongsi:

Piagam Pelanggan

Piagam Pelanggan Lembaga Koko Malaysia
Kami berjanji akan memberi perkhidmatan berikut berkaitan koko: 

Penyebaran Maklumat
  1. Perkhidmatan yang berkualiti dengan menyedia dan menyebarkan maklumat-maklumat mengenai teknologi, pasaran dan perangkaan koko yang tepat, terkini dan menepati masa.

  2. Menyiarkan harga harian biji koko setiap hari bekerja selewat-lewatnya jam 3pm

  3. Menerbitkan Malaysian Cocoa Monitor dua kali setahun
  4. Menerbitkan satu buku jurnal penyelidikan dan pembangunan koko setiap tahun
Penyelidikan dan Pembangunan
  1. Pengeluaran dan penyebaran teknologi yang bermutu mengenai pengeluaran dan pemprosesan biji koko serta pembuatan produk-produk koko.
  2. Sekurang-kurangnya satu teknologi dikomersilkan setiap tahun.
  3. Mengeluarkan keputusan analisis kimia berkaitan koko selewat-lewatnya 30 hari selepas sampel diterima.
Pengembangan Pasaran Koko Malaysia
  1. Program Pembangunan Pasaran yang sistematik dan efisien melalui penyertaan dalam lima eksposisi perdagangan antarabangsa bagi menjamin perkembangan pasaran koko yang berterusan.
Pengawalseliaan dan Kualiti
  1. Pengeluaran lesen-lesen dalam tempoh 24 jam
  2. Pengeluaran Sijil Kualiti dalam tempoh 30 minit bagi setiap lot (konsignmen biji koko kurang dari 1 tan) atau dalam tempoh 1 jam (konsigmen biji koko lebih dari 1 tan)
Pengembangan dan Pembangunan Modal Insan
  1. Peningkatan kompetensi dan sumber manusia yang berterusan
  2. Menjawab permohonan dan inkuiri serta menerima penyertaan kursus Asas Pembangunan Usahawan Coklat Buatan Tangan dalam tempoh 30 hari
  3. Menyebarkan maklumat penanaman koko kepada lebih 8000 petani setiap tahun (melalui kursus dan perjumpaan)
Pembayaran Bil

Bayaran bil akan disiapkan dalam tempoh 14 hari dari tarikh dokumen bayaran diterima

Aduan dan Pertanyaan Pelanggan
  • Maklumbalas disediakan dalam tempoh 7 hari bekerja

Piagam Pelanggan

Piagam Pelanggan Lembaga Koko Malaysia
Kami berjanji akan memberi perkhidmatan berikut berkaitan koko:

2020

Pencapaian Piagam Pelanggan – Januari 2020
Pencapaian Piagam Pelanggan – Februari 2020
Pencapaian Piagam Pelanggan – Mac 2020
Pencapaian Piagam Pelanggan – April 2020
Pencapaian Piagam Pelanggan – Mei 2020
Pencapaian Piagam Pelanggan – Jun 2020
Pencapaian Piagam Pelanggan – Julai 2020
Pencapaian Piagam Pelanggan – Ogos 2020
Pencapaian Piagam Pelanggan – September 2020
Pencapaian Piagam Pelanggan – Oktober 2020
Pencapaian Piagam Pelanggan – November 2020
Pencapaian Piagam Pelanggan – Disember 2020

2019

Pencapaian Piagam Pelanggan – Januari 2019
Pencapaian Piagam Pelanggan – Februari 2019
Pencapaian Piagam Pelanggan – Mac 2019
Pencapaian Piagam Pelanggan – April 2019
Pencapaian Piagam Pelanggan – Mei 2019
Pencapaian Piagam Pelanggan – Jun 2019
Pencapaian Piagam Pelanggan – Julai 2019
Pencapaian Piagam Pelanggan – Ogos 2019
Pencapaian Piagam Pelanggan – September 2019
Pencapaian Piagam Pelanggan – Oktober 2019

  • Perkhidmatan Berkaitan Koko
  • Pencapaian Piagam Pelanggan

Piagam Pelanggan

Piagam Pelanggan Lembaga Koko Malaysia
Kami berjanji akan memberi perkhidmatan berikut berkaitan koko: 

Penyebaran Maklumat
  1. Perkhidmatan yang berkualiti dengan menyedia dan menyebarkan maklumat-maklumat mengenai teknologi, pasaran dan perangkaan koko yang tepat, terkini dan menepati masa.

  2. Menyiarkan harga harian biji koko setiap hari bekerja selewat-lewatnya jam 3pm

  3. Menerbitkan Malaysian Cocoa Monitor dua kali setahun
  4. Menerbitkan satu buku jurnal penyelidikan dan pembangunan koko setiap tahun
Penyelidikan dan Pembangunan
  1. Pengeluaran dan penyebaran teknologi yang bermutu mengenai pengeluaran dan pemprosesan biji koko serta pembuatan produk-produk koko.
  2. Sekurang-kurangnya satu teknologi dikomersilkan setiap tahun.
  3. Mengeluarkan keputusan analisis kimia berkaitan koko selewat-lewatnya 30 hari selepas sampel diterima.
Pengembangan Pasaran Koko Malaysia
  1. Program Pembangunan Pasaran yang sistematik dan efisien melalui penyertaan dalam lima eksposisi perdagangan antarabangsa bagi menjamin perkembangan pasaran koko yang berterusan.
Pengawalseliaan dan Kualiti
  1. Pengeluaran lesen-lesen dalam tempoh 24 jam
  2. Pengeluaran Sijil Kualiti dalam tempoh 30 minit bagi setiap lot (konsignmen biji koko kurang dari 1 tan) atau dalam tempoh 1 jam (konsigmen biji koko lebih dari 1 tan)
Pengembangan dan Pembangunan Modal Insan
  1. Peningkatan kompetensi dan sumber manusia yang berterusan
  2. Menjawab permohonan dan inkuiri serta menerima penyertaan kursus Asas Pembangunan Usahawan Coklat Buatan Tangan dalam tempoh 30 hari
  3. Menyebarkan maklumat penanaman koko kepada lebih 8000 petani setiap tahun (melalui kursus dan perjumpaan)
Pembayaran Bil

Bayaran bil akan disiapkan dalam tempoh 14 hari dari tarikh dokumen bayaran diterima

Aduan dan Pertanyaan Pelanggan
  • Maklumbalas disediakan dalam tempoh 7 hari bekerja

Piagam Pelanggan

Piagam Pelanggan Lembaga Koko Malaysia
Kami berjanji akan memberi perkhidmatan berikut berkaitan koko:

2020

Pencapaian Piagam Pelanggan - Januari 2020
Pencapaian Piagam Pelanggan - Februari 2020
Pencapaian Piagam Pelanggan - Mac 2020
Pencapaian Piagam Pelanggan - April 2020
Pencapaian Piagam Pelanggan - Mei 2020
Pencapaian Piagam Pelanggan - Jun 2020
Pencapaian Piagam Pelanggan - Julai 2020
Pencapaian Piagam Pelanggan - Ogos 2020
Pencapaian Piagam Pelanggan - September 2020
Pencapaian Piagam Pelanggan - Oktober 2020
Pencapaian Piagam Pelanggan - November 2020
Pencapaian Piagam Pelanggan - Disember 2020

2019

Pencapaian Piagam Pelanggan - Januari 2019
Pencapaian Piagam Pelanggan - Februari 2019
Pencapaian Piagam Pelanggan - Mac 2019
Pencapaian Piagam Pelanggan - April 2019
Pencapaian Piagam Pelanggan - Mei 2019
Pencapaian Piagam Pelanggan - Jun 2019
Pencapaian Piagam Pelanggan - Julai 2019
Pencapaian Piagam Pelanggan - Ogos 2019
Pencapaian Piagam Pelanggan - September 2019
Pencapaian Piagam Pelanggan - Oktober 2019

Skip to content